Politik och lite annat

tisdag, juni 22, 2010

Slutspurt på riksdagsåret


Så är vi inne i slutspurten för det här riksdagsåret. Allt som man lagt i högar för att "göra sedan" måste nu göras. De sista dagarna har inte bara bestått av att sortera papper och svara på brev. Det blir även en del trevligheter med kollegor. Riksdagsledamöterna för Sjuhärad har haft en sedvanlig sommaravslutning. Tiden bestämdes långt i förväg till den 15 juni, men när vi skulle träffas så blev det till slut Phia Andersson, Anki Ahlberg; Hans Olsson och jag som delade sommartårtan. Så är det för oss riksdagsledamöter. Vi vet sällan vad dagen har för uppgifter. Vi lämnade i alla fall över en liten avskedspresent till Claes Västerteg som ett minne från oss och riksdagen. Vi kommer att sakna honom, en rask och pragmatisk kille och tårtan från Stadsmissionen var full med sommar.

Torsdagen den 17 juni var en intensiv och debattfylld dag som till stora delar handlade om kärnkraften. Den debatten pågick i många timmar och var viktig. Själv väntade jag på den sista debatten, om vapenexporten för den dagen, där jag själv skulle deltaga, Klockan 23 klubbade talmannen av och jag vandrade snopet hem i sommarnatten.

En höjdpunkt var riksdagens bröllopspresent till kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Det var en fantastisk musikalisk upplevelse den 18 juni och jag var där och satt bara några bänkrader bakom det blivande brudparet.
På bröllopsdagen var hela Stockholm i yra med mycket kärlek. Min dröm om ett mänskligare samhälle uppfylldes med råge.

Besök i riksdagen av personer som vill träffa mig för att berätta om olika saker, inträffar ofta. Det är verkligen intressant att ta del av människors engagemang och lyssna. Igår hade jag ett sådant besök

Höll mitt anförande om vapenexport på måndagen, som du kan läsa här nedan. Det förvånar mig hur vänstern och miljöpartiet i talarstolen talar om att vi skall lägga ner all vapenexport och för den delen även försvarsmakten och sedan pläderar för att vi skall ha en ny lagstiftning om vapenexporten, som för övrigt är mer inriktad på civila produkter för säkerhet än någonsin. Det är en ytterst liten del som exporteras, som har stridande effekt. Besvikelsen är stor från min sida att vi nu inte kan ha en bred uppgörelse i riksdagen om landets försvar och säkerhet. Det får bara inte bli möjligt att vänstern och miljöpartiet skall styra över en av statsmaktens viktigaste uppgifter.

Idag den 22 juni kommer vår dotter Caroline och vår dotterdotter Elise hem från USA till Borås. Det skall bli underbart att träffa dom en hel månad! Jag har planerat att gå till djurparken och stadsparken bada och titta på alla fina skulpturer i stan. Nu är det bara att hoppas på fint midsommarväder.

Jag äter gärna sill i midsommar, men här kommer ett enkelt recept på skärgårdssoppa med fisk som går snabbt att fixa till. Låt gärna stå till sig några timmar och värm snabbt upp. Servera med gott bröd och stark ost. En klick creme fraiche i en skål vid sidan om att toppa soppan med är jättegott.

4 port. med råge

2 påsar djupfrysta lax och torsktärningar (allra helst färska, förståss) 400 gr.
4 morötter
8 små färskpotatis
en stor fänkål
en knippa dill
en liten gul lök och en klyfta vitlök
1 dl vitt vin
3 dl grädde
200 gr skalade räkor

Koka grönsaker i lätt saltat vatten tills de är nästan mjuka. Lägg i fisken och låt sjuda i ca 15 min tills den är nästan klar. Lägg i en fiskbuljong och häll på vin och grädde krydda med curry efter smak. När soppan är klar lägg i räkor och dill så att allt är varmt.

Önskar er alla en riktigt fin midsommar och passa på att njuta och hjälp mig att skapa ett mänskligare samhälle!