Politik och lite annat

tisdag, juni 08, 2010

Glimtar från den senaste tiden

15 maj internationella familjedagen!!
Visst firades den i Annelundsparkens i Borås renoverade fina lekpark. Vi var fyra Kd-tjejer som var där med barn och regn (typiskt Borås). Det dök upp några familjer som blev så glada och överraskade över att vi delade ut hinkar, spadar och bollar och inte minst broschyren om att politiker inte skall bestämma allt. En trevlig pratstund fick vi också.
-"Detta gör vi om"! Det var vi fyra tjejer överens om. Därefter blev det vårmarknaden på Stora Torget med massor av marknadsstånd och lite politik däremellan.

17 maj
Besökte jag familjecentralen på Norrby i Borås tillsammans med vår regionpolitiker Valeria Kant. Ett intressant möte utifrån den erfarenhet man har sedan 2005 med gemensam barnmorskemottagning, barnavårdscentral, öppen förskola,socialrådgivning och småbarnsbibliotek. De har en uppgift att fylla, kunde vi konstatera utifrån att det en vanlig måndag var nästan fullt och en mycket engagerad personal. Önskar att det blir fler familjecentraler runt om i Sjuhärad.

22 maj
Dags för årets stora musikfestival med musikkårer från Borås, Göteborg och Stockholm. Det var pampigt värre på Stora Torget i Borås och massor av människor samlades i det soliga vädret för att lyssna till inte minst Älvsborgs regementes marsch, den finaste av alla tycker jag, som spelades av Borås Hemvärns Musikkår. De andra musikkårerna gjorde också bra ifrån sig t.ex.med drillflickor m.m.

På kvällen gavs en konsert i Åhaga, vår stora evenemangslokal, där många deltog. Rikshemvärnschefen Roland Ekenberg med fru kom för att fira detta tillsammans med kommunsstyrelsens ordförande Ulrik Nilsson och fullmäktiges ordförande Maj Steen. Roligt att stadens högsta representanter var där och givetvis alla andra. Det blev en riktig musikupplevelse med allt vad blåsinstrument heter, inte minst säckblåsarna.
Tack till Borås Hemvärns Musikkår med den glada Annelie Jernberg i spetsen!

24 maj
Min trädgård invaderades av 16 tjejer som firade Lovisas 9-årsdag (grannetjejen och min brors dotterdotter) med härligt bad i vår pool. Jag tyckte det var lite kallt, men det känner inte tjejer i den åldern. Det blev lekar och "tjoo och tjiim" Å, vad jag gillar barn i alla åldrar.Kanske några vill hjälpa mig med att lägga broschyrer i brevlådor, vad vet jag. Jag kan ju fråga eller?

26 maj
Mitt första barnbarn Elise fyller 1 år. Hon bor i USA och jag vet att hon fick tårta på morgonen och massor av presenter. Av mig fick hon ett födelsedagskort som spelar "happy birthday" (fanns inget med svensk sång,tyvärr) och en pekbok, på svenska förstås. Hon kommer till Sverige om några veckor och då ska vi bara vara tillsammans. Jag som tyckte att alla mormödrar var knasiga är nu själv likadan.

29 maj
Idag fyller Hemvärnet 70 år. Det är en fantastisk organisation med rötter i det djupa folkhemmet som har ett viktigt uppdrag inom vår försvarsmakt. Jag vill gratulera alla våra hemvärnssoldater till en framgångsrik framtid. Jag skrev en artikel om det som jag lägger in här.


Hemvärnet – pigg sjuttioåring

I dagarna fyller Hemvärnet 70 år. För den som inte vet, och tror att Hemvärnet består av just män i 70-årsåldern har missat att vårt hemvärn med de nationella skyddsstyrkorna verkligen gjort en "make over". Idag är genomsnittsåldern runt 35 år med modern utrustning och med full fart in i framtiden. Hemvärnet är i förändring och tar nu täten inom Försvarsmakten och är nu en respekterad del i denna. Jag är övertygad om att Nationella Skyddsstyrkorna/ Hemvärnet kommer att fortsätta vara en lika, eller ännu mer efterfrågad resurs i framtiden. Hemvärnet har en roll både i fredstid och krigstid och det gäller att tydliggöra denna. Inte minst när det gäller krishantering av olika slag. Samhällsförsvaret angår alla. Ledningen behöver en regional och lokal förankring. Vi är gränslöst beroende av varandra. Fokus i krishanteringen ligger i förberedelse och övning.

Kristdemokraterna har alltid värnat frivilliga gemenskaper och känner således extra varmt för hemvärnets och frivilligorganisationernas uppdrag. Hemvärnet har gång på gång visat sin viktiga funktion när kriser drabbar Sverige. Utvecklade länder som Sverige, måste konstruera robusta samhällsskydd som tar sin utgångspunkt även i icke-militära resurser.
Vi vet inte vilka kriser som kommer att uppkomma. Men vi kan ändå förbereda oss genom att ha en bredd. I detta är ett aktivt hemvärn av oerhörd vikt. Kriser måste i de allra flesta fall hanteras på många olika plan. Dessutom gäller det att förbereda sig för tiden efter en kris. För att detta ska ske är samverkan över nationsgränser viktigt, men också samverkan mellan olika delar av försvaret och det civila samhället.
Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna kommer att fortsätta att lösa det de är bra på - skydda, bevaka, ytövervaka och ge stöd. Det gör de genom bra utbildning, bra utrustning och ett bra ersättningssystem. Den direktutbildning som genomförts bör bibehållas och att utveckla ett eget anslag i budgeten för försvarsmakten, bör prövas i kommande budgetöverläggningar
Jag hoppas att du som hemvärnssoldat känner stolthet över att var en del i Sveriges försvar. Jag vill gratulera en pigg sjuttioåring som går en positiv framtid tillmötes.

Jag fick tillfälle att fira detta tillsammans med Älvsborgsgruppen ca 500 st hemvärnsmänniskor i Göteborg en underbar eftermiddag och kväll med sol och hav från Käringberget, en av de vackraste platserna jag vet.

30 maj
Uppgifterna växlar för en riksdagspolitiker. Tidigt denna morgon åker jag från Landvetter till Madrid för att diskutera EU-politik med andra nationella parlamentariker från 27 länder inom EU och även de som står för dörren att komma in i denna gemenskap. På programmet står givetvis den ekonomiska krisen men också framtidsfrågor. Måndag morgon blev frågan om det som som hänt med Ship to Gaza det viktigaste. Jag är glad över att jag tog upp frågan med den svenska delegationen vid vår tidiga frukost, om vad vi kan göra för uttalande. Sverige blev den som tog initiativet till ett bra gemensamt uttalande från alla länder som deltog. Det är inte så vanligt i dessa sammanhang. Efter några intensiva dagar, där jag konstaterade att Sverige har en inflytelserik position, tog vi flyget hem och döm om vår förvåning när vi mötte vår kollega i riksdagen Mehmed Kaplan, som kom från Israel och var en av de aktivister som var med på ett av fartygen i Ship to Gaza. Vi fick en bra pratstund med honom som var värdefull.


2 juni
Ikväll träffade jag en delegation från Kinas parlament med vice talman i spetsen. Det är alltid intressant att träffa politiker från andra länder. Det som slog mig var att de inte kan tala engelska och att endast en tolk var med. Förhoppningsvis gick vårt budskap fram att demokrati är något att sätta värde på.

3 juni
Förutom det sedvanliga arbetet i riksdagen kom det besök från Särlaskolan i Borås. Det är alltid härligt med att berätta för elever om vårt jobb och att visa våra fina lokaler. Det är strongt att åka buss Borås - Stockholm tur&retur på en dag. Jag frågade om några kunde kunde tänka sig att bli politiker och det var några. I alla fall var det någon som satt med i ungdomsrådet och de hade massor av frågor. Så visst är ungdomar intresserade, om man tar dom på rätt sätt.

6 juni
Nationaldagen firas med många andra i en av våra vackraste parker i Borås, Ramnaparken. Klockan 8 hissades flaggan och återigen var Hemvärnets musikkår i farten. Det är en mycket mycket traditionsrik stund med andakt, diktläsning, psalmer och givetvis flagghissning och nationalsång. Det är gudomligt att vara där, tycker jag. Efteråt serverar lottakåren kaffe med hembakat där även jag, som styrelseledamot deltog.
Vi bänkade oss på eftermiddagen för att se tennis med Robin Söderling, men stängde av TV:n efter någon timma och gick ut i vår trädgård med våra gäster. Vi hörde senare att det gick dåligt för den svenske.