Politik och lite annat

torsdag, maj 06, 2010

En politik med hjärta och förnuft i varje hörn

Så har vi då hört de rödgrönas alternativ om de vinner valet till hösten. Svenska folket kommer mer än någonsin att ha två regeringsalternativ att ta ställning till. Jag tror, vid närmare eftertanke, att man jämför allianspolitik och de rödgrönas överbudspolitik med sina egna önskedrömmar. Jag vill bara slå fast, att den kampen vinner ingen regering i hela världen!

Människor är olika och för olika människor är olika saker viktigt. Så är det självklart också när man blir äldre. Ändå har politiken för äldre alltför ofta utgått från äldre som ett kollektiv. Jag är därför stolt över de steg som tagits av den nuvarande regeringen med äldreminister tillika kristdemokraten Maria Larsson vid rodret. Det har verkligen inneburit ett tankeskifte. Trots allt som genomförts finns det självklart mycket mer att göra. Detta är något vi kristdemokrater verkligen vill fortsätta med om vi får förtroendet.

Äldre ska kunna leva ett aktivt liv och ha inflytande i samhället och över sin vardag, kunna åldras i trygghet och med bibehållet oberoende, bemötas med respekt och ha tillgång till god vård och omsorg. Det ska finnas stor möjlighet till inflytande. Det handlar om att få välja mitt boende. Det ska finnas möjlighet att välja att bo kvar hemma länge. Det ska också finnas möjlighet att bo i ett trygghetsboende som är en slags mellanform där det finns tillgång till viss service. På äldreboendet ska det tas hänsyn till vad jag tycker är viktigt och det ska självklart vara så att jag får fortsätta att utöva mina intressen. Självklart ska också äldre människor få fortsätta att bo ihop med sin partner oavsett om den har helt olika omsorgsbehov. Jag är glad att regeringen nu har slagit fast att om vi får fortsatt förtroende så kommer vi att införa en lagstiftning som slår fast denna rätt.

Vi har genomfört många satsningar för äldre under mandatperioden. Förutom stora skattesänkningar som stärker äldres ekonomi har vi också satsat på byggande av platser i särskilt boende samt på flera olika kvalitetssatsningar. Det handlar om exempelvis pengar till att utveckla det sociala innehållet eller dietistkompetens. Dessa satsningar har varit oerhört viktiga och måste fortsätta på olika sätt. Det är nu upp till kommunerna att förvalta förtroendet på bästa tänkbara sätt. Det viktigaste är att äldre bemöts med respekt. Respekt för sina behov och för den egna viljan.

Det måste finnas en politik med hjärta och förnuft i varje hörn!
Else-Marie Lindgren riksdagsledamot (KD)