Politik och lite annat

torsdag, augusti 03, 2006

Valrörelse och syltning

Idag regnar det här i Sjuhärad men det hindrar inte mig att ge mig ut på landsbygden med cykel för att dela ut material inför valet. Det brev jag nu delar ut handlar om Kristdemokraternas landsbygdspolitik. Mer om denna kan du läsa här. Att cykla ger bra motion för kroppen för att klara knoppen i valrörelsen.

Nu har jag plockat av mina vinbär och gjort härlig god sylt som jag gillar att ha i filen på morgonen. Jag har ett hemligt knep för att få den bästa smaken, tycker jag och de mina. Det tänker jag ge er.

Svart vinärssylt
2 liter (1 kg) vinbär
5 dl vatten
1 kg socker (1,1 l)

Repa bären från klasarna (snoppa ej). Skölj och rensa bort dåliga bär. Lägg i stor gryta och slå på vattnet. Koka upp och låt sjuda under lock i 20 minuter. Skaka grytan då och då. Lyft bort grytan från värmen och rör ner sockret och rör tills det tjocknat. Nu kommer knepet. Lägg i ca två msk vaniljsocker och rör i ca 5 min. Du får en mjuk smak på sylten, det lovar jag. Om inte sylten tjocknat, häll i certo en förpackningens recept. Låt stå till den kallnat något och häll upp på burkar och parafinera. Jag brukar frysa in min sylt, för jag glömmer alltid att köpa hem parafin.

Njut av sommarsmaken hela året!