Politik och lite annat

måndag, juli 24, 2006

Semestern är över

Visst har vi en härlig sommar och jag tror att alla behöver lite avkoppling från det vi brukar göra. Några veckors uppehåll på min blogg är nu till ända. Just nu har jag fullt upp!

Ett trevligt inslag så här på sommaren är alla marknader. Jag har redan hunnit avverka Björketorps och Svenljunga marknad. Dessutom har jag varit på torget i Varberg samma helg som bil-och flygutställningen Wheels and Wings. Det var fantastiskt med alla dessa gamla välvårdade bilar som sken i kapp med solen. Flyguppvisningarna gick inte av för hackor heller. Jag kan lova att det inte var svårt att dela ut Kristdemokraternas flygblad om sänkt moms på bensinskatten där. Den gick åt som smör i solsken.

Du vet väl att Kristdemokraterna är det enda parti som hårt driver denna fråga som är så aktuell nu när priset på bensinpriset rakar i höjden? Det är en av våra hjärtefrågor som vi utmanar de övriga partierna på. Tro inte för den skull att vi har släppt tanken på mijön. Vi uppmuntrar alla förslag som handlar om alternativa bränslen samt forskning och utveckling inom detta område.

Jag tänker på alla de barnfamiljer och pensionärer som från Sjuhärad vill ställa kosan mot Västkusten i det fina vädret. Det blir ett dyrt kalas. Jag tänker på alla dom som kommer långväga ifrån för att handla billigt i Knalleland och Tygriket och som vill köra "käringa-rally" i Gällstad med omnejd. Allt man tjänar på billiga priser tar Pär Nuder hand om i ökad skatt. Det är inte rättvist, eller hur?

För oss som är hemma i Borås är ändå torsdagkvällarna på torget och i stadsparken en riktig höjdpunkt. Jag har tagit bussen in till stan med min T-shirt med Kristdemokraternas logotype och inte en enda har kommit fram och klagat på politiken. Det trodde jag skulle hända. Alla har haft glada tillrop och det är så många som hälsar glatt. Det blir jag glad över, för det är ett svårt uppdrag jag har som riksdagsledamot, och som jag känner stor ödmjukhet inför.

Idag fick jag ett mail från en som gillade min artikel i Borås Tidning om fastighetskatten. Han ville ha en del förtydligande om hur vi ser på de som bor i hyreshus. Han avslutade sitt mail med att det inte kommer att bli lätt att komma i regeringsställning för alliansen. Det är jag medveten om, men jag brinner för att skapa ett mjukare och tryggare samhälle, där vi flyttar fokus från kronor och ören till livskvalitet och människovärde. Så ser inte samhället ut idag. Det är min skyldighet att förändra och det är därför jag har fått ert förtroende. Det är inte lätt, men med er hjälp skall det gå.

På torsdag är det Marknad i Norvalla utanför Varberg. Dit brukar många Sjuhäradsbor åka. Kanske vi ses där. Tveka inte att komma och hälsa på mig. På fredag medverkar jag i Göteborgs närradio med sommaprat. Det blir också go´musik. Ratta gärna in frekvensen på fredag förmiddag.

På lördag håller vår käre partiledare Göran Hägglund sommartal i Halmstad. Många säger att "han tar sig" och blir bara bättre. Med en rolig partiledare och med den bästa politiken har vi tilltro till framtiden.

Trevlig vecka!