Politik och lite annat

onsdag, september 20, 2006

Älgtider

Här kommer ett höstrecept med en god Älgstek som jag fått av en god vän som jagar älg.

God Höstmiddag

1 - 1,5 kg Älg- Entrecote
Kryddor: salt, vitpeppar, kött- och grillkrydda

Gnid in köttet ordentligt med kryddorna. Låt vila i rumsvärme i minst 15 min. Sätt ugnen på 125 gr. Lägg köttet i en form och stick en termometer i mittdelen. In i nedre delen av ugnen tills termometern visar 60 gr.

Koka ihop en örtlag under tiden som består av;
1 l vatten
1/2 dl salt
1 dl socker
1 gul lök
1 skivad morot
1 vitlöksklyfta
1 tsk hela kryddpeppakorn
5 lagerblad
Kryddor: timjan, basilika, dragon, mynta, ca 4 msk torkade. (Jag brukar lägga i ett pkt provencalska frysta kryddor). Koka ihop ca 20 min.

Lägg det varma köttet i svalnad örtlag. Låt stå svalt . Låt stå och dra ca 5 timmar . Ta upp köttet och förvara det utan lag. Skär köttet i tunna skivor och servera med rotsaksgratäng med ost (som jag tidigare presenterat) eller vanlig potisgratäng och en god sås med grekisk yougurt blandat med Mango Chutney. Givetvis mycket grönsaker. En sallad som vi i familjen gillar är Machesallad med gourmettomater och rädisor.

Smaklig måltid!