Politik och lite annat

måndag, augusti 07, 2006

Min familjepolitik

I egenskap av förtroendevald, tidigare som kommunalråd i Borås och nu som riksdagsledamot, får jag många reaktioner från människor som önskar att de kunde tillbringa mer tid tillsammans med sina barn. Föräldrar som upplever att de är en del i en dragkamp mellan arbetslivet och familjen särskilt nu när sommarledigheten börjar ta slut och vardagslunken tar vid.

Jag har skrivit en debattartikel om hur Kristdemokraterna vill att familjepolitiken skall se ut. Artikeln kan du läsa här.

5 Comments:

  • At 7:39 fm, Blogger Fredric Kjellberg said…

    Jag har gnällt lite tidigare om att ert förslag till barndagar är en kvinnofälla.

    Om vi utgår från att så inte är fallet :) så är det ju ändå så att den ekonomiska ersättning som det handlar om inte är någon morot för att stanna hemma de här dagarna.

    Du skriver i din debattartikel "Varje barndag är värd 200 kronor men de ska kunna tas ut väldigt flexibelt, från en åttondels till fyra barndagsbelopp per veckodag." Vem tror du bryr sig om att få 25 kronor för en timme eller en hundralapp för en halvdag?

    Jag tror inte att det lockar någon som tidigare inte hade tänkt sig vara hemma. Dessutom måste föräldrarna först göra åt sina dagar i den vanliga föräldraförsäkringen, något som många, många segar med under lång tid som en kombination till deltidsarbete.

     
  • At 9:48 fm, Blogger Politik och lite annat... said…

    Vårt förslag är ett erbjudande till familjer. De som, trots att det är politiskt inkorrekt, faktsikt vill vara hemma med barnen några år får idag ingen ersättning alls då föräldraförsäkringen är slut. Med vårt förslag får man mellan 25 och 800 kr per dag. I jämförelse med ingenting förstår jag inte hur det kan vara negativt?

    Ps. Kul att du läser min blogg och bjuder till debatt!

     
  • At 11:56 fm, Blogger Fredric Kjellberg said…

    Då missuppfattade jag vad fyra barndagsbelopp innebar. Självklart är 800 kronor per dag en helt okej ersättning.

    Jag tycker inte att det är inkorrekt att vilja vara hemma med sina barn. Det enda jag är rädd för är att det blir väldigt många mammor och oerhört få pappor som stannar hemma.

    P.S. Läs gärna också min blogg som finns här: http://kjellbergsweden.typepad.com/fredric/

     
  • At 1:12 em, Blogger Fredric Kjellberg said…

    Ett tips för att nå ut till fler läsare är att "pinga" dina inlägg på de bloggportaler som finns och märka dina inlägg med etiketter på "bloggar.se".

    Jag tror att anledningen till att många andra politiker tröttnar på att blogga är när ingen, eller väldigt få, läser inläggen. Med ovanstående tips och lite tålamod är jag alldeles övertygad om att fler politiker skulle nå ut till en trogen läsarskara.

    /Fredric

     
  • At 2:29 em, Blogger Politik och lite annat... said…

    Tack för tipset om pinga! Jag skall testa och se om det funkar.

    För övrigt skrev jag fel i mitt tidigare inlägg. En fjärdedels barndag motsvarar 50 kr och inget annat. Man kan alltså välja att ta ut mellan 50 och 800 kr i ersättning. En längre tid hemma med mindre ersättning eller en lite kortare tid men med en högre ersättning. Ett väldigt flexibelt system som jag tror väldigt mycket på.

     

Skicka en kommentar

<< Home