Götalandsbanan nyckeln till att lösa kapacitetsproblemen
Publicerad i Borås Tidning 24/1 -10
Jag har i höst motionerat om behovet av en verklig satsning på järnvägen. Det handlar om att få till stånd en fungerande och effektiv förbindelse Stockholm-Göteborg-Öresundsregionen-Hamburg och att samverka med Danmark och Tyskland kring det. Det är också av oerhörd vikt att Götalandsbanan blir av samt att det byggs en effektiv järnvägsförbindelse mellan Göteborg och Borås.
Götalandsbanan och Europabanan gör att städer, kommuner och regioner i Sverige kommer närmare varandra genom. Tiden är den viktigaste faktorn som avgör hur omfattande pendlingen blir. Med ett modernt trafiksystem blir regionerna större men tidsmässigt mindre. Tillgängligheten till arbete, utbildning och kultur ökar. En omställning av de svenska transportsystemen för att uppnå de klimatmål som antagits av regering och riksdag måste innebära att järnvägens ges förutsättningar att ta emot ökade godsvolymer och erbjuda hög kvalitet med punktliga och tillförlitliga transporter. Ökad kapacitet på spåren genom en utbyggnad av infrastrukturen är då en nyckelfråga.
Götalandsbanan och Europabanan utgör nyckeln till att lösa kapacitetsproblemen på hela det svenska järnvägsnätet. Regeringens utredare Gunnar Malm menar att projektet med höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö är samhällsekonomiskt lönsamt. Utredningen visar också att med höghastighetsbanor skulle det gå att köra två till tre gånger fler godståg på Västra och Södra stambanan per dag.
Kapacitetsproblemen på järnvägsnätet måste ges en långsiktig lösning. Om inte Banverket klarar att tillhandahålla en ökad kapacitet på järnvägsnätet är alternativet att vägtransporterna kommer att öka ytterligare, en utveckling som varken är acceptabel eller önskvärd ur klimat- eller trafiksäkerhetssynpunkt.
I Borås tidning kunde vi den 8 januari läsa om den kritik som några av remissinstanserna för fram. Åsikterna måste naturligtvis tas på allvar i regeringens fortsatta bedömningar men det är också viktigt att det inte bara stannar vid kritik utan att eventuella alternativ presenteras. För mig är det självklart att vi måste gå vidare med satsningar på järnvägar eftersom detta är satsningar för framtiden. Att inte göra något alls är inte ett verkligt alternativ. Självklart måste de förslag vi lägger innebära vinster både för miljön och i tid. Tidsvinsterna består dock inte bara i vad den blir på pappret utan också vad en ökad kapacitet kan innebära för att minimera förseningar och andra problem.
Banverket har fattat beslut om gemensamma riktlinjer för utredningar av olika etapper för den framtida Götalandsbanan. Riktlinjerna innebär att banan ska klara en topphastighet på 300–320 km, vilket är i linje med planeringen för utbyggnad av höghastighetståg i andra europeiska länder. Med en gemensam höghastighetsstandard i hela järnvägskorridoren Stockholm–Göteborg–Öresundsregionen –Hamburg skapas förutsättningar för att knyta samman hela Skandinavien med höghastighetsnätet på den europeiska kontinenten.
Det är mycket positivt att regeringen har presenterat en infrastrukturproposition med stora satsningar. Dock kvarstår behovet, oavsett hur det blir med Götalandsbanan, av en effektiv järnvägsförbindelse mellan Borås och Göteborg. Planerna på en riktig bana för snabbtåg i framtiden får inte hindra att en sådan järnvägsförbindelse kommer till inom en rimlig tid.
Jag har i höst motionerat om behovet av en verklig satsning på järnvägen. Det handlar om att få till stånd en fungerande och effektiv förbindelse Stockholm-Göteborg-Öresundsregionen-Hamburg och att samverka med Danmark och Tyskland kring det. Det är också av oerhörd vikt att Götalandsbanan blir av samt att det byggs en effektiv järnvägsförbindelse mellan Göteborg och Borås.
Götalandsbanan och Europabanan gör att städer, kommuner och regioner i Sverige kommer närmare varandra genom. Tiden är den viktigaste faktorn som avgör hur omfattande pendlingen blir. Med ett modernt trafiksystem blir regionerna större men tidsmässigt mindre. Tillgängligheten till arbete, utbildning och kultur ökar. En omställning av de svenska transportsystemen för att uppnå de klimatmål som antagits av regering och riksdag måste innebära att järnvägens ges förutsättningar att ta emot ökade godsvolymer och erbjuda hög kvalitet med punktliga och tillförlitliga transporter. Ökad kapacitet på spåren genom en utbyggnad av infrastrukturen är då en nyckelfråga.
Götalandsbanan och Europabanan utgör nyckeln till att lösa kapacitetsproblemen på hela det svenska järnvägsnätet. Regeringens utredare Gunnar Malm menar att projektet med höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö är samhällsekonomiskt lönsamt. Utredningen visar också att med höghastighetsbanor skulle det gå att köra två till tre gånger fler godståg på Västra och Södra stambanan per dag.
Kapacitetsproblemen på järnvägsnätet måste ges en långsiktig lösning. Om inte Banverket klarar att tillhandahålla en ökad kapacitet på järnvägsnätet är alternativet att vägtransporterna kommer att öka ytterligare, en utveckling som varken är acceptabel eller önskvärd ur klimat- eller trafiksäkerhetssynpunkt.
I Borås tidning kunde vi den 8 januari läsa om den kritik som några av remissinstanserna för fram. Åsikterna måste naturligtvis tas på allvar i regeringens fortsatta bedömningar men det är också viktigt att det inte bara stannar vid kritik utan att eventuella alternativ presenteras. För mig är det självklart att vi måste gå vidare med satsningar på järnvägar eftersom detta är satsningar för framtiden. Att inte göra något alls är inte ett verkligt alternativ. Självklart måste de förslag vi lägger innebära vinster både för miljön och i tid. Tidsvinsterna består dock inte bara i vad den blir på pappret utan också vad en ökad kapacitet kan innebära för att minimera förseningar och andra problem.
Banverket har fattat beslut om gemensamma riktlinjer för utredningar av olika etapper för den framtida Götalandsbanan. Riktlinjerna innebär att banan ska klara en topphastighet på 300–320 km, vilket är i linje med planeringen för utbyggnad av höghastighetståg i andra europeiska länder. Med en gemensam höghastighetsstandard i hela järnvägskorridoren Stockholm–Göteborg–Öresundsregionen –Hamburg skapas förutsättningar för att knyta samman hela Skandinavien med höghastighetsnätet på den europeiska kontinenten.
Det är mycket positivt att regeringen har presenterat en infrastrukturproposition med stora satsningar. Dock kvarstår behovet, oavsett hur det blir med Götalandsbanan, av en effektiv järnvägsförbindelse mellan Borås och Göteborg. Planerna på en riktig bana för snabbtåg i framtiden får inte hindra att en sådan järnvägsförbindelse kommer till inom en rimlig tid.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home