Höj avgiften till Brottsofferfonden
Publicerad i Borås Tidning 27/12 -09
Runtom i Sverige finns det många brottsofferjourer som erbjuder stöd och hjälp till människor som varit utsatta för brott. Fler saker har genomförts som bättre ersättning och utökad rätt till målsägandebiträde har införts. Jag anser dock att mer måste göras för att sätta fokus på brottsoffrens situation och har i höst motionerat om detta i riksdagen.
Sedan 2001 är polisen skyldig att informera brottsoffer om att de har rätt att få kontakt med den lokala brottsofferjouren. Undersökningar visar att alla polisdistrikt inte är lika bra på att tillfråga brottsoffer om deras behov av stöd och hjälp. Rikspolisstyrelsen har upprättat en nationell handlingsplan som bl.a. innebär att polisen själv skall ta reda på hur brottsoffer upplever polisens bemötande. Handlingsplanen har hittills inte lett till någon genomgripande förändring. Det krävs därför en uppföljning och utvärdering av Rikspolisstyrelsens nationella handlingsplan.
Sedan många år blir den som döms i en svensk tingsrätt för ett brott där fängelse ingår i straffskalan skyldig att erlägga 500 :- till Brottsofferfonden. Summan har varit likadan i över ett decennium. Fonden används till att stödja olika projekt med brottsofferstödjande inriktning, vittnesstödsverksamheten vid landets alla tingsrätter och till forskning. Konsekvenserna av brott är långt större än vad man vid första anblicken kan ana. Ta som exempel den som blivit utsatt för väpnat rån på sin arbetsplats. Att arbeta i kassan och få ett vapen riktat mot huvudet sätter spår för livet och innebär inte sällan att den personen inte kan återgå till liknande arbete, vilket riskerar att bli en dryg kostnad för samhället.
Den som kör för fort på våra vägar riskerar att få betala böter på 1 000 :- och mer. Att den som utsatt andra för brott ska ansvara för att rehabiliteringen av dessa personer blir så kvalificerad som möjligt måste anses högst rimligt. Därför är det hög tid att förändra dagens belopp på 500 :- till att stå i proportion med t ex just fortkörning.
När den som begår ett brott är minderårig minskar chansen till ersättning för den som blivit utsatt för brottet. Det är naturligtvis inte rimligt att den enskilde ska drabbas på detta sätt. Den som blivit utsatt för ett brott av en minderårig har, när de sökt pengar hos brottsoffermyndigheten, blivit hänvisade till att stämma brottslingen. Att stämma är dock riskfyllt och kan istället leda till höga rättegångskostnader för den som stämmer. Reglerna är på pappret inte beroende av åldern på den som begått brottet när det gäller chansen att få ersättning från brottsoffermyndigheten men i praktiken finns det en skillnad. Jag anser att regelverket för brottsofferersättningar måste ses över så att inte enskilda brottsoffer hamnar i kläm.
Det är hög tid att mer görs för att bekämpa brotten. I detta är det viktigt att vi också ger brottsoffer ett bättre stöd och också uppmärksammar alla de konsekvenser som brott ger.
Runtom i Sverige finns det många brottsofferjourer som erbjuder stöd och hjälp till människor som varit utsatta för brott. Fler saker har genomförts som bättre ersättning och utökad rätt till målsägandebiträde har införts. Jag anser dock att mer måste göras för att sätta fokus på brottsoffrens situation och har i höst motionerat om detta i riksdagen.
Sedan 2001 är polisen skyldig att informera brottsoffer om att de har rätt att få kontakt med den lokala brottsofferjouren. Undersökningar visar att alla polisdistrikt inte är lika bra på att tillfråga brottsoffer om deras behov av stöd och hjälp. Rikspolisstyrelsen har upprättat en nationell handlingsplan som bl.a. innebär att polisen själv skall ta reda på hur brottsoffer upplever polisens bemötande. Handlingsplanen har hittills inte lett till någon genomgripande förändring. Det krävs därför en uppföljning och utvärdering av Rikspolisstyrelsens nationella handlingsplan.
Sedan många år blir den som döms i en svensk tingsrätt för ett brott där fängelse ingår i straffskalan skyldig att erlägga 500 :- till Brottsofferfonden. Summan har varit likadan i över ett decennium. Fonden används till att stödja olika projekt med brottsofferstödjande inriktning, vittnesstödsverksamheten vid landets alla tingsrätter och till forskning. Konsekvenserna av brott är långt större än vad man vid första anblicken kan ana. Ta som exempel den som blivit utsatt för väpnat rån på sin arbetsplats. Att arbeta i kassan och få ett vapen riktat mot huvudet sätter spår för livet och innebär inte sällan att den personen inte kan återgå till liknande arbete, vilket riskerar att bli en dryg kostnad för samhället.
Den som kör för fort på våra vägar riskerar att få betala böter på 1 000 :- och mer. Att den som utsatt andra för brott ska ansvara för att rehabiliteringen av dessa personer blir så kvalificerad som möjligt måste anses högst rimligt. Därför är det hög tid att förändra dagens belopp på 500 :- till att stå i proportion med t ex just fortkörning.
När den som begår ett brott är minderårig minskar chansen till ersättning för den som blivit utsatt för brottet. Det är naturligtvis inte rimligt att den enskilde ska drabbas på detta sätt. Den som blivit utsatt för ett brott av en minderårig har, när de sökt pengar hos brottsoffermyndigheten, blivit hänvisade till att stämma brottslingen. Att stämma är dock riskfyllt och kan istället leda till höga rättegångskostnader för den som stämmer. Reglerna är på pappret inte beroende av åldern på den som begått brottet när det gäller chansen att få ersättning från brottsoffermyndigheten men i praktiken finns det en skillnad. Jag anser att regelverket för brottsofferersättningar måste ses över så att inte enskilda brottsoffer hamnar i kläm.
Det är hög tid att mer görs för att bekämpa brotten. I detta är det viktigt att vi också ger brottsoffer ett bättre stöd och också uppmärksammar alla de konsekvenser som brott ger.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home