Tuta och kör - men kör säkert med hjälp av ny teknik
Igår hade jag en insändare publicerad i Ulricehamns tidning. Jag publicerar den också här.
440 personer dödades och cirka 4000 skadades i trafiken under 2006. Målet bör vara noll döda. För att det ska kunna förverkligas krävs det radikala trafiksäkerhetsåtgärder. Vi kristdemokrater har ett antal förslag till åtgärder.
I många trafikolyckor är alkohol inblandat. Det bör därför vara ett krav att alla som blivit av med sitt körkort på grund av rattfylleri måste använda alkolås. Trötthet hos bilföraren bedöms vara orsak till 20 procent av trafikolyckorna. Dessa kan reduceras med räfflor vid vägkanten eller med hjälp av ljud- ljus- och vibrationssignaler. Det finns teknik som känner igen de mikrokorrigeringar som föraren hela tiden gör med ratten under normal körning. Mönstret skiljer sig mellan den vakne, nyktre föraren och en förare som är mycket trött eller påverkad av alkohol eller andra droger. Vi föreslår att sådan teknik ska vara obligatoriskt i alla nyförsålda bilar från och med år 2012.Om hastighetsgränserna följdes skulle omkring 150 människoliv kunna sparas varje år. Vi vill att kommunerna ska kunna besluta om sänkningar av hastighetsgränserna på samtliga vägsträckor i tätbebyggda områden inom kommunen.
Olyckorna i trafiken kan minska. Trafiksäkerheten kan öka. Det är vi övertygade om
440 personer dödades och cirka 4000 skadades i trafiken under 2006. Målet bör vara noll döda. För att det ska kunna förverkligas krävs det radikala trafiksäkerhetsåtgärder. Vi kristdemokrater har ett antal förslag till åtgärder.
I många trafikolyckor är alkohol inblandat. Det bör därför vara ett krav att alla som blivit av med sitt körkort på grund av rattfylleri måste använda alkolås. Trötthet hos bilföraren bedöms vara orsak till 20 procent av trafikolyckorna. Dessa kan reduceras med räfflor vid vägkanten eller med hjälp av ljud- ljus- och vibrationssignaler. Det finns teknik som känner igen de mikrokorrigeringar som föraren hela tiden gör med ratten under normal körning. Mönstret skiljer sig mellan den vakne, nyktre föraren och en förare som är mycket trött eller påverkad av alkohol eller andra droger. Vi föreslår att sådan teknik ska vara obligatoriskt i alla nyförsålda bilar från och med år 2012.Om hastighetsgränserna följdes skulle omkring 150 människoliv kunna sparas varje år. Vi vill att kommunerna ska kunna besluta om sänkningar av hastighetsgränserna på samtliga vägsträckor i tätbebyggda områden inom kommunen.
Olyckorna i trafiken kan minska. Trafiksäkerheten kan öka. Det är vi övertygade om
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home