Politik och lite annat

onsdag, juni 20, 2007

Om blyammunition

Jag har fått ta emot både e-mail och telefonsamtal med uppmuntrande ord på grund av mitt agerande kring blyammunition. Jag tycker inte att vi ska ha något förbud då det råder stor enighet kring att bly i fast form på fastmark inte innebär problem för miljön. Dessutom är blyammunition populär bland jägare och innebär att djuren dödas omedelbart med minsta möjliga lidande.

Jag har tidigare ställt en fråga till miljöminister Andreas Carlgren vad han avser göra för att förhindra förbud mot blyammunition. Ministern hänvisar till att en rapport om frågan om konsekvenser av bly i ammunition som är gjord av naturvårdsverket och kemikalieinspektion är ute på remiss. Han avser att ta ställning till frågan när en samlad bedömning är möjlig. Jag kommer att bevaka att så sker.