Politik och lite annat

torsdag, februari 21, 2008

Tiden går fort när man har roligt

Jag är fadder för Jämtlands Län eftersom vi inte har någon representant från mitt parti i detta län. Med anledning av detta försöker jag bevaka frågor för riksdagen som jämtarna har. Två studiebesök genomfördes med lokala politiker. Det är så intressant att få följa någon verksamhet under några timmar och se verkligheten om än för en kort stund. Jag var inbjuden till Rett-center som utreder och behandlar främst flickor med med ett speicellt funktionshinder som orsakas av att hjärnans utveckling stannar upp i mycket tidig ålder. Rett center är ett nationellt center, med den bästa av meicinskt speialistvård på tvärproffesionell grund som komplement till landstingen. Vi talar ofta om alla människors lika värde. På rett center omsätter man det i verkligheten. Den värme och värdighet som personalen där visar dessa flickor med mycket svåra handikapp var påtaglig. Deras önskan var inte mer pengar i första hand utan att man borde få det anslag staten lovat med tre års intervaller i för ett år i taget som det nu är. Det tycker jag är rimligt för deras planering och det tänker jag tala om för min socialminister.

Det andra besöket gick till Mica "Människan i centrum". ett fantasktiskt arbete som kommunen driver för människor som har någon form av funktionshinder. De ser till att dessa utifrån sin egen utgångspunkt kan komma ut i arbetslivet. Det gick inte att ta miste på vilken stolthet som lyste i ögonen när man plockade disk på hotellet eller tömde papperskorgar på kommunhuset. Har du tid gå in på hemsidan.

Det var en dag i strålande sol med vit snö och glädje över att vi det i verkligheten finns ett samhälle där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

I måndags var jag på Espira ett center för tillväxt i Borås. Där finns det gott om idéer att starta företag och det händer mycket nu. Det sjuder av liv i Sjuhäradsbygden. På eftermiddagen var jag på Viskastrandsskolan och träffade elver på fordonsteknisk linje. Härliga grabbar som jobbat och sparat för att göra en resa till Stockholm och då vill de hälsa på mig. Jag skall visa Riksdagen och berätta vad jag gör på dagarna. Sådana möten tillhör höjdpunkterna i mitt riksdagarbete.

Nu blommar krokusen i min trädgård och här kommer ett recept på en snabb pasta.
Skaldjurspasta
2 pers.
1pkt färsk pasta (gärna fullkorn)
Sås
1 burk räkor i lag
1 burk kräftstjärtar i lag
1 stor burk creme fraiche
1 klyfta vitlök
lite cayennnepeppar
salt
1 avocado
Blanda allt till såsen och smaka om du vill har mer kryddor. Värm. Det får inte koka.
Koka pastan och severa sallad till. Mums!