Politik och lite annat

onsdag, mars 28, 2007

Polishögskola till Borås!

I måndags fick jag svar på min interpellation till justitieminister Betraice Ask om vad hon tänker göra för att Sveriges nya polishögskola ska hamna i Västra Götaland och Borås. Jag tycker det är mycket angeläget att Västra Götaland får en polisutbildning av flera olika skäl. Borås Högskola har en mycket god kapacitet att ha hand om en ny Polishögskola och det finns naturligtvis mycket kompetens att ta tillvara från landets näst största polismyndighet!

Vi behöver många nya, kompetenta poliser och i Västra Götaland finns ett stort befolkningsunderlag att rekrytera från. Dessutom finns det många människor med annan etnisk bakgrund än den svenska vilket också är mycket positivt då vi behöver en poliskår som präglas av mångfald!


Ni kan läsa hela min interpellation här. Vad jag och Beatrice Ask sa i kammaren kan ni läsa här.