Politik och lite annat

fredag, mars 17, 2006

En liten berättelse

Vid mina morgonpromenader brukar jag gå förbi Strömmen vid Utrikesdepartementet. Där finns det massor av änder och svanar och jag har funderat på hur de har klarat den bistra vintern i vattnet.

Det finns ett utfordringsställe som de samlas omkring, men idag när jag gick förbi var det ett "fasligt" liv på fåglarna lite vid sidan om. Där stod en man i slitna kläder med en liten kasse med bröd. Jag kunde inte låta bli att stanna och prata lite med honom. Han berättade att han var hemlös, men att han tiggde ihop överblivet bröd och hans lycka var att mata fåglarna strax nedanför slottet. Det fick mig att tänka efter på vägen tillbaka till dagens arbete med voteringar i kammaren och utskottssammanträde. Den mannen var lycklig över lite bröd som han kunde ge till några frusna fåglar en tidig vårmorgon. Vad är lycka för oss som har det bra med eget hem och fina kläder?