Politik och lite annat

måndag, september 06, 2010

Marknader med mera

Det känns att det är puls i valrörelsen. Alla vill jättemycket och jag med. Det viktigaste för mig är att Kristdemokraterna säkrar sitt mandat i Sjuhärad. Då har vi möjlighet med att föra ut vår politik och påverka direkt i riksdagen.
Det är hög tid även för alla marknader runt om i Sjuhärad. Där kan man köpa precis allt och t.o.m. kan man få en stunds politik mellan alla marknadsstånden. Härlig stämning råder. Jag har varit på de flesta marknader runt om och det är riktigt roligt. Att vara politiker är att ha ett omväxlande liv.

Valeria Kant (vår regionpolitiker) och jag var på arbetsplatsbesök på Vågen (ätstörningsklinik inom primärvården)ett mycket betydelsefullt arbete Alla högstadieelever i Borås och Bollebygd besöker ungdomsmottagningen och får då information om Vågen. Jag undrade varför de kallar sig vågen, som jag tycker hänvisar till hur mycket man väger. Men tanken är att man skall associera till en havsvåg. Vackert så. Behovet ökar och det är inte bara tjejer utan andelen killar ökar också. En brist är att dietisterna inte räknas med i vårdvalet utan lyder under livsmedelsverket. Detta måste vi ändra på. Skall ta upp detta med Maria Larsson vår folkhälsominister när hon kommer till Borås på fredag.

Torsdagen hade vi besök av vår minister Mats Odell som dagen till ära var klädd i en Eton-skjorta. Det gjorde succé vid besöket på det berömda skjortföretaget. Inte anade jag att företaget som ligger i Gånghester (liten ort utanför Borås) har exlusiv försäljning av skjortor i 40 länder och med marknadsföring på ett annorlunda sätt. Det fina är att man genom detta skänker stora belopp till välgörande ändamål. Därför var det extra roligt att vi nu kan presentera att Kd drivit frågan om avdagsrätt för gåvor, vilket Jan Borghardt (senior adviser och eldsjäl) uppskattade.

Fredagen ägnades åt besök på Björnhyltan i Ambjörnarp. Där möttes vi av prunkande blomsterängar kring det öppna och upplevelserika växthuset som kallas Livsrum. Här är det gårdsförsäljning av kravmärkat grönsaker och blommor. I växthuset har man konserter, kurskvällar och andakter. Fantastiskt rogivande. Här talade vi om microföretagens problem men också möjligheter. Vi som var där var Valeria Kant, Ingela Hallgren, Bo Erlandsson och jag.

Tack Lotta och Peder Wendefors och lycka till!

Med en stor kasse grönsaker med mig hem serverar jag här en god sallad

ruccola sallad
gula tomater
avocado
mango
röd lök
mozzarella
Blandas och över detta strör man pumpakärnor.
Vinegrättsås (den du tycker bäst om)

Bjuder också på några bilder:

Från Ambjörnarp:





Från Texasdagen: