Politik och lite annat

onsdag, maj 10, 2006

Rapport från Nairobi

Så är jag nu framme i Kenya och Nairobi. Dessvärre har jag dragit på mig en förkylning men det är ändå så spännande och roligt att få vara här. Tillsammans med representanter från de övriga riksdagspartierna deltar jag alltså på Interparlamentariska unionens (IPU) 114:e församling. Ett övergripande tema under konferensens generaldebatt är att främja demokratin och hjälp till att bygga upp de demokratiska institutionerna.

Min uppgift under veckan är att delta i första utskottets arbete. Där behandlas parlamentens roll när det gäller stärkt kontroll av handel med lätta vapen. Igår blev jag invald i en kommitté som ska lägga fram förslag på hur kontrollen över lätta vapen ska kunna stärkas och bli mer effektiv.

Fler frågor som behandlas under konferensen är parlamentens roll i miljöarbetet och i kampen mot miljöförstöring. Vi diskuterar också frågan om hur parlamenten kan främja effektiva sätt att bekämpa allt slags våld mot kvinnor.

Dessutom har den svenska IPU-delegationen föreslagit att man som ett särskilt angeläget ämne även tar upp frågor som har aktualitet i relationerna med den muslimska världen.

Utöver själva konferensen ska överläggningar äga rum med företrädare för det kenyanska samhället. Det blir även överläggningar med andra länders delegationer, då bland annat frågan om FN:s reformering tas upp, där Sverige har starka intressen.