Politik och lite annat

torsdag, maj 04, 2006

Jag reser till Kenya

I kväll reser jag till Kenya tillsammans med riksdagens IPU-delegation (interparlamentariska unionen). Den svenska IPU-delegationen består av nio ordinarie ledamöter och elva suppleanter. Jag är ersättare men har ändå fått förmånen att resa till Kenya.

IPU bildades 1889. Unionen är en internationell organisation för parlament i självständiga stater. Unionen ska främja kontakter och erfarenhetsutbyte mellan parlament och parlamentariker världen över och att verka för fred och samarbete mellan folken och för att stärka den representativa demokratin. Unionen bidrar också till att främja respekten för de mänskliga rättigheterna. Idag är det omkring 140 nationella parlament som deltar i IPU:s verksamhet.

Min roll i Kenya kommer vara att ha det svenska ansvaret för en av tre kommittéer. "Min" kommitté handlar om "lätta vapen". Vi ska försöka få till en överenskommelse om en resolution och jag hoppas vi kan få så många länder som möjligt att anta denna. En utmaning!