Politik och lite annat

måndag, maj 15, 2006

Detta händer i Nairobi

Som jag tidigare skrivit så är jag i Kenya. Dock inte ensam. Tillsammans med drygt 600 parlamentariker från 116 länder är jag i Nairobi för att delta i IPU:s (Interparlamentariska unionen) årliga församling. Ett nytt rekord slogs i IPU:s historia, då andelen kvinnliga parlamentariker vid mötet uppgick till närmare 30%. Kul!

De tre huvudfrågorna som behandlas under konferensen är kontrollen av lätta vapen, kampen mot miljöförstöringen och våld mot kvinnor. Församlingen kommer också att göra ett uttalande om det brådskande behovet av livsmedelsstöd för att lindra hungersnöden i Afrika.

Jag har varit med om att utarbeta resolutionen om lätta vapen. I mitt anförande betonade jag att den okontrollerade spridningen av lätta vapen måste motverkas genom internationell samverkan. Att vi som parlamentariker måste ge ett kraftfullt stöd till FN:s arbete på detta område och särskilt fästa uppmärksamheten på att kvinnor och barn är extra utsatta grupper i väpnade konflikter.

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home