Politik och lite annat

onsdag, april 05, 2006

Proffsboxning, ja tack!

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen om kampsporter. Jag tycker att det är viktigt att kampsporter har ett regelverk att anpassa sig efter för att få tillstånd att anordna tävlingar. Men regeringens detaljstyrning vänder jag mig emot.

Jag vill att proffsboxning ska tillåtas i Sverige. Att amatörboxning och inte proffsboxning är tillåtet i Sverige är mycket märkligt. Det skapar en underlig situation där boxare tvingas resa utomlands för att utöva sin sport professionellt. Att ungdomarna, när de sedan vuxit upp, inte lagligt kan utöva sin sport professionellt inom rikets gränser skadar vuxenvärldens trovärdighet. En del argument som framförs emot boxning kan verkligen ifrågasättas. Boxning är en sport som syftar till god mental hälsa och fysisk träning för utövarna.

Bland annat talas det om den utbredda skaderisken. Folksam försäkrar de flesta idrottsutövare i Sverige och har därför den mest kompletta statistiken. Enligt den utgör de kampsportsaktiva 2,5 procent av idrottarna. Men kampsporten står för mindre än en procent av skadorna. Allvarliga skador är ovanliga och några dödsfall förekommer inte.

Många påstår att syftet med vissa kampsporter är att misshandla varandra och att utförarma skulle vara extrema och våldsbejakande samt råa och brutala. Detta är helt galet och bygger på fördomar. Tvärtom är det så att kampsporter har ett stramt regelverk och högt ställda medicinska krav för att garantera deltagarnas säkerhet.

Det finns många starka sociala värden med boxning. Till sporten vänder sig ofta ungdomar med en bakgrund som varit kantad av bråk och stök. För dessa kan kampsportens hårda disciplin med tydliga regler och vad som är rätt och fel vara mycket värdefull. Den ledare som finns kan för en hel del ungdomar vara den enda vuxna personen de kan vända sig till. Sportens betydelse för integration ska inte heller underskattas. I klubbarna finns en överrepresentation av ungdomar boende i storstädernas förorter och för dem spelar kampsporten en viktig roll för ökad integration.

Ja till proffsboxning!

5 Comments:

  • At 9:26 em, Anonymous Anonym said…

    Tack så mycket att du ser det här från ett fakta perspektiv istället för ett moraliskt. Tack för att du ser på skadestatistik istället för "menad skada".
    Tack för att du visar att politiker kan se saker enkelt ur ett folkligt perspektiv, inte enbart vad som gynnar ens egna intressen.

    Fakta talar tydligt i kampsportens fördel. Hästsporter tar 4 liv per år i Sverige, Kampsport tar inget liv.
    Jag hoppas att fler politiker tar efter dig och tar reda på vad kampsport egentligen handlar om

     
  • At 11:11 fm, Blogger Politik och lite annat... said…

    Vad kul att du läser min blogg! Tack för uppmuntrande ord. Jag tycker att kampsporten har en otroligt viktig roll att fylla, såväl sportsligt som socialt och jag tycker att det är mycket märkligt att amatörboxning men inte proffsboxning är tillåtet i Sverige. Det kommer jag fortsätta jobba för att det ska ändras.

     
  • At 1:50 em, Anonymous Anonym said…

    Tjenare!

    Det skall ärligt sägas att jag aldrig har varit nåt större fans av ditt parti och/eller av dig som person. Därtill visste jag allt för lite om dina åsikter gällande min hjärtefråga, nämligen kampsportens vara eller icke vara.

    Du belyser frågan ur ett annan perspektiv vilket jag tror är nyttigt för kampsportsdebatten. Som du kanske vet är vi många kampsportsintresserade som kämpar för att få fortsätta med verksamheten. Bland annat kan sägas att vi har en proffsboxare från Borås som heter Peter Nylund, som borde få boxas i Sverige. Bara en sådan grejj att bygdens första proffsboxare i modern tid inte får utöva sin sport på hemmaplan? Den tanken är helt befängd men lika fullt är det sanning. Fortsätt att arbeta för ett hävt proffsboxningsförbud och försök också att övertala några mer av de lokala politikerna i Borås som bara pratar om Elfsborg och borås arena när det handlar om sport.

    Mvh Mikael

     
  • At 10:55 fm, Blogger Politik och lite annat... said…

    Tack för dina synpunkter. För mig är detta en jätteviktig fråga som jag kommer fortsätta att jobba med på olika sätt. I morgon tisdag ska jag tex besöka Ymers boxningsklubb i Borås för att samtala med de aktiva för att se hur de ser på saken.

     
  • At 10:46 fm, Anonymous Anonym said…

    Hallå Mikael om du tittar in ännu en gång på den här bloggen. Den här damen är inte ensam om att vilja ha tillbaka proffsboxningen. Ungefär som det var på Ingemar Johanssons tid men med lite hårdare regler för att minimera skaderisken. Å andra sidan har man ju minimerat skadorna i boxning. Värre är det med hockeyn!

    Kolla länken: Proffsboxning

     

Skicka en kommentar

<< Home