Politik och lite annat

tisdag, februari 07, 2006

Rostbiff med örter (4p)

Jag älskar att laga mat! Här kommer ett perfekt lördagskvälls-recept!

Gnid in svartpeppar, salt, grillkrydda och en vitlöksklyfta på en rostbiff eller fransyska (ca 0,6 kg). Låt ligga i minst 15 min. Lägg köttet i en ugnssäker form och stick i en köttermometer. Stek i nedre delen av ugnen i 125 grader tills köttermometern visar 62 grader.

Blanda en l vatten, 3 tsk salt, en skivad gul lök, en skivad morot, 4 lagerblad, 10 kryddpepparkorn och ett pkt. provence örtkryddor (djupfrysta) eller färsk basilika, timjan och dragon. Koka ca 10 min och låt svalna. Lägg det varma köttet i en bunke och häll över lagen och låt stå minst 4-5 h eller över natten.

Rotsaksgratäng
Skiva 6 potatisar, 2 morötter, en bit palsternacka, en bit rotselleri och en gul lök och koka i lättsaltat vatten ca 15 min så att de är halvfärdiga. Varva grönsaker och potatis, skivad cheddarost, salt och svartpeppar i en ugnssäker form. Översta lagret skall vara ost. Häll på mjölk och grädde tills det precis täcker. Grädda i ugn 225 grader ca 40 min. tills den känns mjuk och fått färg

Trevlig kväll!